Painokäyrä





sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Faktaa minusta

Totuuksia ja faktaa minusta
Minä: Nainen 35 vuotta, 2 lasta, työssä ja avomies

Harrastukset: Lenkkeily (hidas juoksu tai kävely), uinti (tavoitteellinen ja tekniikan kehittäminen lähellä sydäntä, uintimatka 1,5 - 3km /harjoittelukerta), pyöräily, musiiikki, valokuvaaminen, retkeily ja ehkä vielä joitain mitä ei nyt tule mieleen

Pituus: 174 cm
Paino: 89 kg....
Bmi: 29,4

Tavoitepaino: 75 kg
Tavoite Bmi: 24,8

Matkaa tavoitteeseen 3.3 2013:  14kg!

Laihdutus ja henkilöhistoriaa:

Olin lapsena lievästi ylipainoinen, mutta teininä olin normaalipainoinen.

Jo ennen ensimmäistä lasta keikuin normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla. Ensimmäisen lapsen jälkeen (oli tuolloin 21 vuotias) päätin laihduttaa"raskauskilot" pois (Paino tuolloin 87kg). Keinona oli painonvartijat ryhmäkäynteineen ja pisteineen ja sainkin puolessa vuodessa tiputettua 17 kiloa, painoni oli lapsen ollessa 1/2 vuotias n. 70kg. Näytin upealta mielestäni, varsinkin nyt jälkikäteen katsottuna.

Vuosien mittaan sitten työstressin ja muiden syiden vuoksi painoni jojoili välillä 70-85, olin hyvä pudottamaan painoa, mutta hyvä myös saavuttamaan lisää....
Toisen lapsen jälkeen painoin 97 kiloa! Tästä lähti uusi laihdutustapa liikkelle, aluksi tiputin Montignasilla n. 10 kiloa, jonka jälkeen jatkoin zonella toiset runsaat kymmenen kiloa. Painoni oli n. 75 kiloa ja näytin normaalipainoiselta ja terveeltä. Tähän aikaan kävin aktiivisesti joogamassa ja minulla oli aikaa käytettäväni, koska olin hoitovapaalla toisen lapsen kanssa.

Isäni kuoli kuopuksen ollessa 1,5 vuotta, tämän jälkeen en oikein jaksanut huolehtia itsestäni, vaikka olin päässyt hyvään vauhtiin. Aloitin pikkuhiljaa työt, joka myös toi omat stressinsä. Viimeiset kahdeksan vuotta olen laihduttanut zonella, Jutan dietillä ja kaloreita laskemalla kymmeniä kiloja. Aina olen kuitenkin palannut n. 85 kiloon takaisin. Jonkun vuoden olin n. 76-80 kiloinen ja silloin olin suhteellisen sopusuhtainen. Kehonkoostumusmittauksen(toukokuussa 2012) mukaan paras tavoitepainoni olisikin 77 kiloa, koska lihasmassani on suhteellisen suuri kehossani painoni voi siis olla normaalipainon ylärajan tuntumassa. (Tämä oli kyllä erittäin mukava tulos, tunsin heti itseni paljon laihemmaksi :))

Viimeiset 8 vuotta olen urheillut aika aktiivisesti. Käyn uimassa ja lenkkeilen n. 3 kertaa viikossa.Uintiharrastukseni on tavoitteellista ja treenaan vapaauinnin tekniikkaa aktiivisesti erilaisissa ryhmissä ja yksin. Hitaan juoksemisen tai hölkkäämisen aloitin n. 5 vuotta sitten, nyt juoksen n. 8km tuntivauhdilla 4-10 kilometriä. Tällä hetkellä lenkkeily on ollut vähemmällä ja olen panostanut enemmän uintiin.

Tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi:


1.Löytää elämänilo arjesta vailla pakoilua herkutteluun ja aivottomaan löhöilyyn esim. television äärellä.

2.Vähentää satunnainasta tupakointia vielä vähemmälle tai lopettaa kokonaan.

3.Vähentää juomista ja välttää alkoholia myös tilanteissa joissa juominen on osa illanviettoa.

4. Kohdata perhe arjessa positiivisesti ja lisätä huumoria ja iloista sponttaanisuutta arkeemme.

5. Pudottaa nuo 14 kiloa, apuna kaloreiden laskeminen, blogin kirjoittaminen, ystävän kannustaminen, urheilun lisääminen ja arjen mielekkyyteen panostaminen

6.Panostaminen töihin niin, että huomaan kehittyväni paremmaksi omalla alallani ja saavuttavani edistystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti